روانشناسی نابهنجاری
تأثیر تصویرسازی ذهنی و تمرین بدنی بر یادگیری پرتاب دارت در کودکان مبتلا به ADHD

میرحمید صالحیان؛ رویا حسین زاده پیغان؛ فروغ شفائیان فرد؛ صدیقه خواجه افلاطون مفرد

دوره 2، شماره 4 ، آبان 1401، ، صفحه 1-7

https://doi.org/10.22034/jmp.2022.385938.1050

چکیده
  تأثیر تصویرسازی حرکتی و تمرین بدنی بر یادگیری حرکتی در افراد مبتلا به ADHD بسیار کم مورد توجه قرار گرفت. بنابراین، در مطالعه حاضر، هدف ما بررسی تأثیر تصویرسازی حرکتی و تمرین بدنی بر عملکرد و یادگیری پرتاب دارت در نوجوانان مبتلا به ADHD بود. تحقیق حاضر مبتنی بر رویکرد علی-مقایسه ای بود. شرکت کنندگان شامل 60 نوجوان مبتلا به ADHD (محدوده سنی 12 ...  بیشتر

روانشناسی اجتماعی
تأثیر سطح مهارت مدل بر یادگیری مهارت بسکتبال در کودکان اوتیسم

رویا حسین زاده پیغان؛ میرحمید صالحیان؛ صدیقه خواجه افلاطون؛ فروغ شفائیان فرد

دوره 2، شماره 3 ، مرداد 1401، ، صفحه 14-21

https://doi.org/10.22034/jmp.2022.385934.1049

چکیده
  یکی از ناتوانی هایی که به ندرت در زمینه یادگیری مشاهده ای بررسی شده است، اوتیسم است. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر تماشای مدل ویدیویی با سطوح مختلف مهارتی بر یادگیری مهارت بسکتبال در نوجوانان مبتلا به اوتیسم است. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع علی-مقایسه ای است. آزمودنی های این تحقیق شامل 60 نوجوان مبتلا به اوتیسم با دامنه سنی 13 تا 18 سال ...  بیشتر

روانشناسی نابهنجاری
رابطه بین فعالیت بدنی با عزت نفس و شایستگی حرکتی ادراک شده در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشد

طیبه بنی اسدی؛ صدقه خواجه افلاطون مفرد؛ فروغ شفائیان فرد

دوره 2، شماره 2 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 1-10

https://doi.org/10.22034/jmp.2022.357946.1038

چکیده
  شواهد پژوهشی نشان می دهد که فعالیت بدنی (PA) با عزت نفس بهتر و شایستگی حرکتی ادراک شده در کودکانی که رشد نرمال دارند،  همراه است. با این وجود، رابطه بین فعالیت بدنی با عزت نفس و شایستگی حرکتی ادراک شده در بین کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی (DCD) توجه بسیار کمی در ادبیات پژوهشی به خود جلب کرده است. بنابراین، هدف از این مطالعه بررسی ...  بیشتر

روانشناسی نابهنجاری
رابطه بین فعالیت بدنی و عملکرد تعادلی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم

صدیقه خواجه افلاون مفرد؛ فروغ شفائیان فرد؛ طیبه بنی اسدی

دوره 2، شماره 1 ، بهمن 1400، ، صفحه 1-10

https://doi.org/10.22034/jmp.2022.357940.1037

چکیده
  مشخص شده است که فعالیت بدنی  با مهارت حرکتی در کودکان مرتبط است. با این وجود، روابط بین فعالیت بدنی و عملکرد تعادلی در میان کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم  به ندرت مورد بررسی قرار گرفته است. از این رو، هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین فعالیت بدنی و عملکرد تعادل ایستا و پویا در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بود. روش مورد ...  بیشتر